Čtečka e-knih - zabiják papírových knížek?

23.04.2020

V poslední době mám konečně víc času na to, abych si přečetl nějakou tu knihu. A to je dobře, protože mám "ve frontě" spoustu čekajících knih, které jsem si koupil nebo dostal. Kromě toho mám samozřejmě i pár nepřečtených e-booků. Jakoby se v poslední době roztrhl pytel s aplikacemi, které člověku dávají e-booky zdarma. Nebo jen využívám ty správné služby.



V posledních dvou týdnech jsem stihl přečíst dvě knížky - jednu ve formě e-booku a druhou klasickou papírovou. To mi připomnělo časté neshody čtenářů, včetně mě, ohledně toho, jestli je lepší číst na papíru nebo na čtečce elektronických knih. Já sám jsem ještě před dvěma roky byl toho názoru , že papír je jedinou možností, která čtenáři poskytne ten správný čtenářský zážitek. Otáčení papírových stránek je přirozenější, než když "otáčíte" stránky na displeji čtečky. Nejde opomenout ani fakt, že nová e-kniha bude asi těžko vydávat tu charakteristickou vůni, kterou se pyšní knížky, které jsme si zrovna koupili nebo které jsme dostali.



S tímhle názorem jsem si spokojeně žil a četl papírové knížky. A pak přišla nečekaná změna. K Vánocům jsem od své rodiny, nebo možná od Ježíška, dostal čtečku elektronických knih Pocketbook. Myslím si, že ve chvíli, kdy jsem dárek rozbaloval, bylo možné na mojí tváři zahlédnout dost překvapený a zmatený výraz. Nijak jsem totiž předtím nenaznačoval, že bych si čtečku přál vyzkoušet. Na následující dotaz, jak jsem s nečekaným dárkem spokojený, jsem v tu chvíli jen krátce odpověděl "Ale jó, dobrý."

O den nebo dva později se ve mně ale ozval nadšenec do technologií. Čtečku jsem zapnul a začal ji testovat. Po zapnutí jsem se dostal do hlavní nabídky, která překvapivě nebyla úplně prázdná. Výrobce měl pro nového uživatele připravený výběr knížek v různých jazycích, několik z nich bylo i v češtině. Při pohledu na českojazyčné tituly jsem si vzpomněl na hodiny literatury na základní a střední škole a na ne zrovna záživnou povinnou četbu, což ve mně mnoho nadšení nevyvolalo. Rozhodl jsem se raději pro jeden z příběhů Sherlocka Holmese psaného v anglickém jazyce a zkusil jsem chvíli číst.



Rozhodně jsem musel přiznat, že rozdíl v kvalitě čtení jsem oproti papírové knížce nezaznamenal. Hlavní zásluhu na tom měl speciální displej čtečky, který se výrazně odlišoval od displejů, které se používají u tabletů nebo mobilních telefonů. Ten má navodit pocit, že čtete z papíru. A opravdu to tak fungovalo. Displej působil přirozeně a já jsem, alespoň na pohled, skoro nevnímal, že nečtu klasickou papírovou knihu.

Nutno dodat, že ani po delší době čtení mě nezačaly pálit oči, jak se mi to občas stane při delším koukání do klasických displejů. U displeje je možné zapnout podsvícení, takže ho člověk může přizpůsobit světelným podmínkám. No teda!



Další z mých lidských smyslů - hmat - si taky nestěžoval. Ani v obalu, který jsem ke čtečce dostal, nejde o žádnou extra těžkou váhu, a ve srovnání s knížkami nad 300 stran se tak drží o poznání lépe. Otáčet stránky lze buď poklepáním na displej nebo tlačítky pod displejem. Člověk tedy nemusí tolik přehmatávat, jako v případě klasické knihy. I tohle bylo příjemné překvapení. A to jsem v ruce nedržel jen jednu knížku, ale hned několik desítek knížek, uložených v paměti přístroje.

Naštěstí pro papírové knihy, ani čtečka není dokonalá. Co se týče té charakteristické vůně nové papírové knihy, tu u e-booku staženého do čtečky nečekejte. Na to je čtečka krátká. Ani vaše knihovna nebo výstavka knížek by asi nevypadala tak hezky a rozmanitě, pokud by papírové knihy nahradila jedna elektronická placka. A konečně - hledání v textu nebo vkládání více záložek je rozhodně přehlednější v papírové knize než ve čtečce.



Nakonec jsem si tedy cestu ke čtečce a e-bookům našel a od chvíle, kdy jsem ji dostal, už jsem toho v ní stihl spoustu přečíst. Stejně tak jsem ale stihl přečíst spoustu papírových knih. Obojí má totiž něco do sebe a nejlepší je, když to člověk střídá. Přestože technologie do našich životů zasahuje čím dál tím víc, nemyslím si, že bych někdy úplně zanevřel na papírové knížky.

Pokud jste ale někdy přemýšleli o tom, že to se čtečkou zkusíte, tak s chutí do toho. Tím spíš, pokud často čtete e-booky nebo delší textové soubory v elektronické podobě a chcete trošku ulevit očím. Rozhodně tím nic nezkazíte.


© 2020 Osobní blog BlogMattindex / Martin Hrubeš. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky