Program Android One – opravdu zaručuje nejrychlejší aktualizace operačního systému?

29.05.2020

Rychlé aktualizace Androidu znamenají zabezpečenější telefon. A to se vyplatí, no ne? Program Android One tak vypadá jako skvělá volba díky čistému operačnímu systému bez jakékoliv grafické nadstavby. Funguje však program Android One jak má?

Óda na čínské jablko

Před více než půlrokem jsem se rozhodl pro změnu telefonu, a to i přesto, že na můj Xiaomi Redmi 4X jsem si do té doby rozhodně nemohl stěžovat. V bílé a zlaté barvě vyvedený telefon, který jsem před dvěma lety koupil za pouhé čtyři tisíce korun, šlapal jako hodinky, měl parádní výdrž baterie a s úhlopříčkou 5 palců se perfektně ovládal jednou rukou a vešel do jakékoliv kapsy.

Při pročítání webů věnujících se novinkám ze světa chytrých telefonů a wearables jsem však objevil žhavou novinku, opět od Xiaomi, která stála za pozornost. Jednalo se o model MI A3, tedy pokračovatele "áčkové" řady, která opustila pro Xiaomi typickou grafickou nadstavbu MIUI a zapojila se do programu Android One. Smartphony zapojené do tohoto programu "frčí" na čistém systému Android bez jakékoliv nadstavby, což má zajistit, že budou mezi prvními, které obdrží nové systémové aktualizace a bezpečnostní záplaty.

Telefon navíc vypadal opravdu k světu. Kovový smartphone střední třídy na sebe strhával pozornost svou zadní stranou, která je vyvedena v líbivém gradient designu. A konečně, výrobce sliboval, že s ním pořídíme opravdu skvělé fotky. Na zadní stranu proto umístil hned tři objektivy fotoaparátu s maximálním rozlišením neuvěřitelných 48 megapixelů. Ukázkové fotky pod recenzemi telefonu mi dávaly naději, že si výrobce nejspíš nevymýšlí (vzpomeňme na jiného výrobce mobilních telefonů, který se chlubil, jak jeho vlajková loď dobře fotí, a přitom nám ukazoval fotky focené zrcadlovkou). Veskrze kladné recenze mě nakonec přesvědčily, takže jsem už déle neváhal a "miátrojku" jsem si objednal.

I mistr tesař se někdy utne... ale tolikrát?

Když mi telefon přišel, byla nejnovější možná verze operačního systému Android 9 Pie. Pomalu už ale začínala distribuce nového Androidu 10 na první telefony. Stejně jako ostatní hrdí majitelé Xiaomi MI A3 jsem i já den za dnem očekával, kdy přijde nový systém, zatímco se objevovali nové a nové zprávy o telefonech, na které už nový operační systém dorazil.

Původní odhady pro model MI A3 brali jako nejzazší termín aktualizace na Android 10 konec roku 2019. V Číně však v tu dobu propukla koronavirová pandemie. To způsobilo, že se výrobci nepodařilo termín dodržet. Společnost Xiaomi spolu s omluvou uváděla, že situaci co nejdřív napraví a do února 2020 se už určitě dočkáme. Světe div se, ani tentokrát se to nepovedlo. Naštvaní majitelé už v tu chvíli začali napříč internetem vyjadřovat svou nespokojenost. Dokonce se objevila hojně podporovaná petice, která po společnosti Xiaomi požadovala dodání Androidu 10 v co nejkratší době.

Říká se do třetice všeho dobrého. Třetí pokus byl v Evropě naplánovaný na březen. A povedlo se? Ne tak docela. Jak rychle distribuce aktualizací začala, tak rychle skončila. Čínský výrobce ji po několika hodinách zastavil, protože po její instalaci telefony nepracovaly zrovna bezchybně. Ke mně se naštěstí tato verze aktualizace nedostala, proto jsem problémy se zpožděným a vadným softwarem nemusel řešit.

Jako v pohádce

Tento příběh při pohledu zpět připomíná pohádku. I tady jsme se nakonec dočkali šťastného konce, jakkoliv nereálné se to zdálo. Společnost Xiaomi, poučena z předchozích nezdarů, čtvrtý pokus zvládla a aktualizace se konečně povedla. Tyto malé problémy s jinak bezchybným telefonem však odvál čas a většina z nás se tomu nyní maximálně tak zasměje. Horší je to u těch, kteří čekání nevydrželi a přešli k jinému modelu či k jiné značce mobilních telefonů. Ti si nejspíš svůj úsměv ušetří pro jinou příležitost.

A jaké z toho všeho plyne ponaučení? Kdo si počká ten se dočká. Rozhodně však telefony z programu Android One doporučuji. Nápad je to dobrý a až na výjimky funguje přesně tak, jak jeho autoři zamýšleli. A jaká je šance, že se tato prekérní situace bude opakovat?


BlogMattIndex přechází na novou doménu. Skvělé články zůstávají a k tomu vás čeká lepší vzhled, přehlednější prostředí a spousta dalších vylepšení. Navštivte nový BlogMattIndex ZDE.


© 2020 Osobní blog BlogMattindex / Martin Hrubeš. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky